Vervoer

Vervoer zorgt ervoor dat u van a naar b kunt reizen en helpt u uw boodschappen te doen, uw kinderen naar school te brengen of familie of vrienden te bezoeken. Er is eigen vervoer zoals een auto, motor of fiets, en collectief vervoer zoals een bus, tram, taxi of trein.

Wilt u makkelijker kunnen reizen of heeft u andere vragen over vervoer? Kies het onderwerp waarover u vragen heeft voor meer informatie.

Wilt u weten hoe u moet reizen met het openbaar vervoer?

Voor het reizen met het openbaar vervoer heeft u een OV-chipkaart nodig. Die koopt u online via OV-chipkaart.nl. Of zoek een verkooppunt met de adresvinder. Op de OV-chipkaart stort u geld via uw pin. Dit wordt uw reissaldo. Bij elke reis worden de kosten automatisch van uw saldo afgetrokken.

Reist u per bus? De vertrektijden staan vermeld op de halte. Kijk ook op de websites van Connexxion of Arriva.

Reist u per trein? De vertrektijden staan op de gele borden in het station. Kijk ook op de websites van de NS.

Op de website 9292ov kunt u uw hele reis plannen. U kunt ze ook bellen maar dat is niet gratis. Of gebruik de NS app.

Toon op kaart (1)
x

NS - reisplanner Xtra app

Van je huis naar je afspraak in de stad, van je werk naar je strandhuisje; plan je reis overal naartoe met de NS app. De meest complete app om al je reizen van deur tot deur te plannen. Check onderweg waar je bus of trein nu rijdt, kijk of er een OV-fiets beschikbaar is en ontdek nog veel meer handige extra?s.

OV-chipkaart

Informatievoorziening

OV - adresvinder

Via de servicepuntenzoeker vind je OV-chipkaart servicepunten in heel Nederland. Bijvoorbeeld waar je saldo kunt opladen, een anonieme kaart kunt kopen of een online bestelling op je kaart kunt zetten. Met de servicepuntenzoeker vind je een servicepunt bij jou in de buurt.

Toon op kaart (1)
x

Openbaar Vervoer Reisinformatie

9292 is het merk van REISinformatiegroep bv; de onafhankelijke informatiespecialist voor al het openbaar vervoer in Nederland voor bus, trein, tram, metro en veerboot.

Catharijnesingel
39
3511GC
Utrecht

Nederlandse Spoorwegen: begeleiderskaart

Informatie over de ov-begeleider en de ov-begeleiderskaart. Informatie over de voorwaarden, het aanvragen, het verlengen en de toegangspas van de begeleider.

OV chipkaart: reizen met een visuele beperking

Informatie over het reizen per openbaar vervoer voor reizigers met een visuele beperking.

Nederlandse Spoorwegen: begeleiderskaart

Informatie over de ov-begeleider en de ov-begeleiderskaart. Informatie over de voorwaarden, het aanvragen, het verlengen en de toegangspas van de begeleider.

Nederlandse Spoorwegen: aangepast reizen

informatie over het online aanvragen voor hulp bij het vervoer voor mensen met een functiebeperking.

Connexxion - klantenservice

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 19.00 uur.

Hoe gebruikt u uw OV-chipkaart?

Voor het reizen met openbaar vervoer moet u inchecken met uw OV-chipkaart. Zorg voor voldoende saldo op uw OV-chipkaart. Op uw eindbestemming moet u uitchecken. Wanneer u van vervoerder wisselt moet u uitchecken en opnieuw inchecken. Bijvoorbeeld wanneer u overstapt van trein naar bus.

Vergeet niet uit te checken aan het eind van uw reis. Anders betaalt u veel meer dan uw reis kost. Wilt u een melding krijgen om uit te checken? Download dan de NS app. U kunt hierin een melding instellen.

Kijk op Uitleg OV-chipkaart voor meer informatie. U kunt daar ook oefenen met in- en uitchecken en opladen van het reissaldo.

Nederlandse Spoorwegen: begeleiderskaart

Informatie over de ov-begeleider en de ov-begeleiderskaart. Informatie over de voorwaarden, het aanvragen, het verlengen en de toegangspas van de begeleider.

OV chipkaart: reizen met een visuele beperking

Informatie over het reizen per openbaar vervoer voor reizigers met een visuele beperking.

Waarover wilt u iets weten?